Het Coronavirus houdt de wereld in zijn greep. Het zijn spannende tijden, veel vragen en onzekerheid. Beslissingen die genomen moeten worden. Één maatregel waar wij als ouders mee te maken hebben, is de sluiting van scholen. Ook het kdc van zoonlief is (tenminste) drie weken dicht. Zeer begrijpelijk, ik zou niet anders willen/doen.

En nu, nu zijn de kinderen weken thuis. Zoonlief komt sinds zijn vierde verjaardag de hele schoolweek op het kdc. Langer dan 1 week aaneengesloten is hij niet meer ‘vrij’ geweest. Ook in de reguliere schoolvakanties gaat het kdc door. Ik vind de komende weken met zoonlief thuis spannend, fijn, bijzonder en voel emoties die ik nog iet zo goed kan plaatsen.

Ik heb een schema gemaakt dat we aanhouden. Met vaste tijden van opstaan, aankleden, eten, activiteiten, schoolopdrachten en ontspanning. Ritme en structuur geeft houvast. Niet alleen voor zoonlief maar ook voor zusje en ook voor mij. ’s Ochtends starten we rustig op, ontbijten we in pyjama en gaan we rond 8.45 uur wassen en aankleden. We zetten een muziekje op en doen een ochtendgymnastiek dansje. We keuvelen wat op de bovenverdieping en de kinderen helpen met was opvouwen.

Rond 9.30 uur komen we weer beneden en gaan we aan schoolopdrachten werken. Zusje heeft wat opdrachten van school gekregen, en ik heb zelf ook heel wat bladen met opdrachten uitgedraaid die ze kan maken. Daarnaast heb ik 123zing en de voorleeshoek geïnstalleerd op de tablet. Met zoonlief pak ik er een puzzel bij of bouwen we een toren. Even rustig aan de eettafel. Zoonlief zijn spanningsboog is kort dus na een paar opdrachten laat ik hem zijn gang gaan. Hij gaat weer verzamelen. Nu zijn kaartjes van het memory spel favoriet.

10.00 uur; tijd voor pauze. Koffietijd met wat lekkers.

10.15 uur; de kinderen springen op de trampoline, stoepkrijten en voetballen in de tuin. Ik doe nog wat huishoudelijke klusjes en houd een oogje in het zeil. Ze lopen in en uit en spelen met Buddy.

11.30 uur; Buddy uitlaten: ik heb een route uitgestippeld waar zoonlief veilig kan lopen met weinig verkeer. Zusje loopt mee of pakt haar fiets of step. We maken aardig wat meters. 12.15 uur zijn we weer thuis.

12.15 uur lunchen en ontspannen

13.00 zusje pakt er weer schoolopdrachten bij. Ik probeer met zoonlief wat één op één tijd te hebben. (samen puzzelen, even stoeien, zijn voeten masseren, kietelen)

13.30 uur; activiteit, rondje op de duofiets, stukje auto rijden, speeltuin, gekoppeld lopen met Buddy, etc.

14.30 uur; we gaan Buddy weer uitlaten

15.15 uur; we zijn weer thuis, fruittijd met wat drinken

15.30 uur;  ik doe met zusje nog een bordspelletje, even één op één tijd

16.00 uur;  ontspanning, zoonlief verzameld, wil nog even in de tuin en op de tablet. Zusje knutselt graag of pakt er nog een opdrachtenblad bij. Ik laat ze en probeer waar nodig te begeleiden. Ook ik ga even zitten met een kop thee.

17.00 uur; koken en het avondprogramma als altijd

Tuurlijk staan we nog maar aan het begin van deze periode, maar ik denk dat dit voor ons allen goed te doen is. Veel tijden houden we aan zoals het anders door de weeks ook zou gaan. Uitlaattijden van Buddy, de eetmomenten, etc. Hoe het de komende dagen/weken zal gaan, we gaan het zien. Het zal lang niet altijd makkelijk zijn maar ik heb er vertrouwen in. Ook hebben er al meerdere mensen aangeboden zusje af en toe een paar uurtjes op te vangen. Erg fijn. Luuk werkt ook flexibel en meer vanuit huis dus ook dat is prettig.

Ondanks alle hectiek en spanning in deze tijd, probeer ik te genieten van de kleine dingen. De tijd met de kinderen te koesteren. Creatief te zijn en hoopvol. Te blijven relativeren en er gewoon simpelweg het beste van te maken. Lief te hebben. Zorg voor elkaar!